Tuesday 8 November 2011

Ada Gaya Tak ??

Haloha..

Pernah dengar tentang rancangan yang memberikan daya kreativiti yang tinggi dan aturan teknikal yang tangkas ?? Kalau korang pernah dengar, pasti korang akan mengikuti rancangan tersebut. hihi.. Rancangan yang dang maksudkan ialah Junior MasterChef.. Dang baru berpeluang untuk menonton 
Junior MasterChef Australia siri 1. 
Walaupun lambat, tapi dang tak kisah.. hahaha.. Dang tetap setia menontonnya.. Dah balik ni, macam-macam dang terjah kat Astro.. Kalau kat dungun, tak adanya masa nak tengok TV.. Untuk siri ni, juaranya ialah Isabella, 12 tahun tak silap dang. Memang cara budak-budak ni masak sangat mengagumkan dang. Bayangkan, kalau budak-budak kat malaysia ni masak macam tu, memang dang tabik la.. Tapi ada ke rancangan tu kat Malaysia ?? Yang dang tahu, hanya MasterChef bagi orang dewasa je.. Budak-budak tak ada lagi setahu dang... huhuhu.. 

Jika korang ada anak-anak atau adik la yang paling dekat kan, korang akan bagi sokongan untuk join rancangan ni tak ?? Bak kata pensyarah PD dang, orang malaysia ni kurang support anak-anak dalam bidang yang anak-anak gemarkan. Sebab yang ibu bapa tahu, nak anak-anak membesar ikut pasaran kerja sekarang. So, pendapat korang ?? Tak perlu kata apa-apa.. Hanya senyum jer.. Masing-masing fikirkan la yer.. Berbeza dengan negara luar, ibu bapa akan perhatikan anak-anak lebih kepada bidang mana (cth: masak) so, dorang akan dedahkan dari kecil lagi..

Juara Junior MasterChef Australia Siri 1, Isabella (12 Tahun)
saingannya Jack (12 Tahun)
Salah satu yang membuatkan dang terikut-ikut menonton rancangan ni sebab, dang gemar tengok skill masak-masak ni.. Bukan hanya dang tapi ayah dang pun sama. hihihi.. Ayah punya rancangan AFC.. Lagi 1, dang dulu time sekolah ambil bidang masak memasak ni kat teknik. Tapi hasrat untuk meneruskan terbantut sebab dang tahu dang tak dapat hadapi cabaran dalam bidang ni. Masak untuk alas perut dang ni bolehlah.. hihi

1st time masuk bengkel nak buat donut.. hihi
Ketika jamuan berbuka puasa.. Rewang time !!
Biskut raya plak..
Amacam ?? Ada gaya tak macam Isabella dulu-dulu ?? hihii.. Tu semua hanya kenangan tapi skill yang dang pelajari sangat bermakna. Sejujurnya dalam bidang masakan ni yang dang dapat kongsikan ialah :

1. Kita tak perlu takut untuk mencuba sesuatu yang baru.
2. Sentiasa berjiwa kental bila dikritik.
3. Yakin dengan apa yang dimasak.
4. Sentiasa memperinovasikan masakan yang ada

pesanan ringkas dari Chef Dang.. hihi


peace ;p


No comments: