Wednesday, 20 July 2011

Air Kelapa.. Sedap dan Berkhasiat.. TAHU??

Haloha.. :)

petang-petang ni kalau dapat minum air kelapa pasti akan menyegarkan badan yang tengah lesu kan.. dah lama dang tak minum air kelapa, tetiba teringin plak.. tapi dah kat kuching ni payah sikit nak cari air kelapa.. sepanjang dang dekat sini, tak nampak plak air kelapa ada dijual.. kalau ada pun dang tak pasti kesahihan air tu sendiri.. takut terminum air lain je... hahha.. jadi memang akan kempunan la nak minum wat masa terdekat ni.. huhuhu.... bila cuaca panas terik, kalau minum air kelapa pasti rasa nikmat.. hingga tak terkata... tipu la kalau korang cakap tak minum air kelapa.. sebab paling kurang, korang mesti pernah makan jeli kelapa kan?? maknanya secara tak langsung, korang pernah la jugak menjamah air kelapa tu.. hihihi

tapi korang tahu tak yang air kelapa ni boleh hilangkan jerawat yang ada kat muka korang tu... jadi lepas ni kepada sape-sape yang nak save budget, boleh la pergi borong air kelapa tu.. kalau tak jumpa, pergi je kat pasar malam, mesti ada jual.. tak pun tunggu je bulan puasa yang bakal tiba, gerenti bersepah-sepah orang jual.. hihi.. sebenarnya, dang pun baru je tahu tentang hal ni.. dang belum cuba lagi sebab sekarang ni muka tak ada jerawat kan.. hihi.. perasan plak.. hahaha... ok3.. dang kongsikan sedikit petua dengan korang untuk hilangkan jerawat..

pertama sekali korang kena campurkan segelas air kelapa dengan 25 gram serbuk kunyit cap apa-apa pun takpe dengan sedikit kayu cendana merah.. kalau tak tahu kayu cendana merah tu apa, tanya mak korang ok.. lepas tu, korang biarkan sehari suntuk.. sebelum tu, kacau dulu bagi sebati.. dan seterusnya simpan elok-elok selama 3 hari.. kemudian, dah 3 hari, korang tapis adunan tadi tu dan sapukan dekat muka korang.. buat sebanyak 2 kali sehari sampailah jerawat yang ada kat muka tu hilang..

sumber dari cik google..
so, apa tunggu lagi.. senangkan petua yang dang berikan.. jadi, bila muka dah licin tu, jangan lupa ucapkan alhamdullilah... ni juga adalah salah satu cara untuk berusaha.. betul tak?? 


peace ;p

4 comments:

H.J said...

kenca cari kayu cendana merah la kalo macam ni..hehe

Deeba Debab said...

dari majalah mak. HAHA

dang intan duka said...

H.J:

hihi..boleh je.. g cri cepat, boleh surut cepat..hoho

peace

dang intan duka said...

deeba debab:

tak salah kan.. sbb ilmu kena dikongsikan.. hihihi

peace