Friday, 29 July 2011

Tik Tok TEKO !!!

Haloha.. :)
kepada semua teman blogger yang masih setia bersama dengan Mr.Bibi.. semoga korang semua sihat yer, jangan jadi macam dang ni.. sebelum puasa, virus-virus cinta (demam) plak yang singgah.. hoho

cuaca pada hari ni dekat Kuching mendung.. hurmm.. semendung dalam hati dang ni.. hohhoho.. ooppss !!! ok3.. berbalik pada tujuan utama entry ni ditaip, pejam celik pejam celik, lagi beberapa hari umat Islam akan menyambut bulan Ramadhan.. jadi, kita perlulah meningkatkan amal ibadat.. selain tu, tak lupa juga untuk menjaga kesihatan.. sebab bila tibanya puasa, bermacam-macam penyakit akan muncul.. tak gitu semua ?? hihi.. sebagai contoh macam gastrik, ulser, bibir kering, tekanan darah rendah dan seangkatan dengannya..

jadi dang nak berkongsi dengan apa yang dang baca dalam majalah emak dang ni.. walaupun tak seberapa tapi ia tetap penting dalam kehidupan harian.. hihi.. ketika untuk bersahur, ada beberapa tip yang boleh korang ikut.. di antaranya :

MAKAN MAKANAN PANAS
sebab untuk memudahkan sistem pencernaan korang..
(kalau dang dapat makan sup ayam panas-panas, memang best !!!)

JANGAN AMBIL KAFEIN
sebab boleh tingkatkan kadar peluh yang tinggi dan kemungkinan akan ada masalah dehidrasi..
(kalau dang, mak akan buat milo panas.. hurmm.. nikmat je rasa..)

MAKAN BANYAK SAYUR DAN BUAH
sebab untuk menjaga daya tahan dan kecergasan badan.. selain tu, boleh buat perut sentiasa kenyang dengan lebih lama..
(dang bukan penggemar makan sayur dan buah, dang hanya makan kurma je.. tu pun sebab disuruh oleh ayah dang.. hihihi)

SUSU
jangan lupa untuk minum susu dan makan kurma bila dah selesai bersahur.. sebab adanya nutrien lengkap..
(dang memang alah minum susu, jadi bolehla tukarkan kepada minum coklat atau milo atau air kosong..)

jadi, korang semua bolehlah buat persediaan yang rapi untuk menyambut bulan puasa kali ni.. akan lebih terurus dan mudah.. :)


nantikan tip untuk berbuka pula dari dang.. :)


peace ;p














2 comments:

Bigdaddyz said...

selalu minum tongkat ali...kuat bertenaga hingga berbuka...hehe

Dang Intan Duka said...

bigdaddyz:

hoho..
tu utk org berumur ok kot..
hahahha
klu mcm tu, kena minum kacip fatimah la yer utk gurl..haha

peace